Eerste dag:
8.45 uur Ontvangst met koffie op locatie.
Toelichting programma, werkwijze en praktische afspraken. Inventarisatie verwachtingen, leerwensen en doelstellingen deelnemers. Kennismaking waarbij ieder zichzelf voorstelt en zijn bedrijf presenteert.
9.20 uur Inleiding werkvoorbereiding, Organisatie en Planning
Project- en procesmanagement vanaf opdracht tot oplevering, nazorg en eventuele vervolgopdracht. Inventarisatie en bespreking. Het managen van klanten, medewerkers en uzelf Management van tuin- en groenprojecten, zakelijk en efficiënt voorbereiden, organiseren en plannen. Vanaf de eerste kennismaking tot en met de oplevering. Verschillende werkwijzen, waarmee u samen met medewerkers de klanten tevreden stelt en geld verdient met de uitvoering van tuin- en groenprojecten.
12.30 uur Lunch
13.15 uur Sturen op kritische succesfactoren en het voorkomen van faalkosten
Prijs, kwaliteit en prestatie: tuin- en groenprojecten uitvoeren binnen een vastgesteld urenbudget. Zo bewerkstelligt u een passend evenwicht tussen het bedrijfsbelang en de belangen van opdrachtgevers. Omgaan met verschillende belangen, prioriteiten en klantverwachtingen. De meegebrachte projecten worden onderzocht op kritische factoren. Waar wil je bij zijn?
15.00 uur Planning van het productieproces en projectplanning
Praktisch omgaan met tijd. Afspraken vastleggen, structuur in ieders agenda, werkuren, piek- en daluren inroosteren.
16.30 uur Samenvatting en afsluiting
Terugblik en samenvatting van deze eerste dag. Afspraken ter voorbereiding op de volgende workshopdag.
Uitreiking extra lesmateriaal en gebruiksinstructie.
• weekplanner voor jezelf
• weekplanner voor collega’s
• aanbrengen van time-managementstructuur in je eigen werk
Tweede dag:
8.45 uur Ontvangst met koffie op locatie.
9.00 uur Inventarisatie van de ervaringen
9.20 uur De meegebrachte planningen
Een korte bespreking van de ingevulde planning. Gevolgd door een aantal criteria waarmee deelnemers toetsen of er voldoende ruimte in de planning opgenomen is om de projecten planmatig te realiseren.
10.30 uur Zakelijk aansturen van uitvoerende collega’s en klanten van start tot en met oplevering
Inventarisatie van ieders ervaringen verwerkt in het projectmatig plannen en organiseren van de eigen werkzaamheden en die van collega’s. Begeleiden uitvoering: met welke opdracht en taakstellingen stuurt u de collega’s naar een project? In- en uit het werk stappen.
12.30 uur Lunch
13.15 uur Verdienmodel voor het hoveniersbedrijf
Het inzetten van vakkennis, arbeid, materialen en machines, de belangrijkste productiefactoren van het hoveniersbedrijf, wat kosten ze? Indeling van kosten en opbrengsten naar bedrijfsmatige activiteiten. Efficiënt en resultaatgericht plannen en organiseren van de belangrijkste productiefactoren.
14.30 uur Wat wilt u weten en wat moet u beslist meten?
Projectadministratie en voortgangsbewaking, registratie en verwerking van productiegegevens tot management-informatie. Van werkbrief tot managementinformatie. De juiste balans tussen schrijven, verwerken en terugkoppelen van productiegegevens. Nazorg/garantie, op naar een volgende opdracht.
16.30 uur Samenvatting en afsluiting
Samenvatting van de resultaten van de workshop. Evaluatie. Uitreiking certificaten.